Skip to main content

HIV Test

Credit pic from Google

Semalam lepas g servis kereta, aku ade appointment dengan pakwe Klinik Kesihatan Kajang di Jalan Semenyih. Temujanji untuk Ujian Saringan HIV. Salah satu prosedur untuk pasangan yang akan berkahwin. Lepas daftar, isi borang dan tunggu giliran. (Walaupun aku orang pertama yang wat appointment - berdasarkan catatan pegawai masa buat pendaftaran no. giliran, aku dapat no. giliran 5050. Sebab aku datang lambat kot..) Ujian dijalankan bermula pukul 2.00 petang hingga 4.00 petang. (Dalam hati aku risau, sempat ke..ramai orang pulak hari ini.. ) 

Bila jam dah  pukul 3.00 petang, pegawai perubatan tu keluar dari bilik rawatan dan announce, sape-sape yang nak kawin dan kene amik ujian saringan HIV, sila bagi borang pada dia. Arghh..lega aku. Cepat sikit prosesnya. Rupanya tak sampai 10 orang pun, tapi disebabkan no. giliran bercampur dengan no. giliran pesakit yang nak dapatkan rawatan di klinik tu, jadi panggilan untuk no. giliran bagi ujian saringan HIV jadi lambat. Lima minit nama aku dipanggil masuk. Mula-mula ingatkan dia nak terus cucuk aje tangan aku, rupanya ade sesi kaunseling dan uji minda (lima minit saja). Lepas tu baru sesi cucuk & amik darah. Sakit wooo!! Even cucuk aje kat jari telunjuk je, tapi aku rasa jari aku kebas macam kene ketuk dengan hammer.. Adoiii... Menitik-nitik darah. Nak ambil setitis aje kot...

Lepas tu kene tunggu kat luar balik dan dengan penuh kesabaran di jiwa aku tetap control ayu walaupun lapar dan sakit perut akibat serangan hendap gastrik sebab nak  dapatkan keputusan ujian tersebut. Lima belas minit dia panggil nama, bagi borang yang aku isi tadi dan suruh balik. Dah siap katenye.. Hoh, macam tu aje. Hmm..lega dah selesai satu kerja. Yea!!

*En. Tunang nye appointment ujian saringan HIV : 04/01/2011..lamenye nak tunggu...*


Comments

Popular posts from this blog

Dalam Kenangan | Dr. Rasmani Md Zin

Sabtu 6/6/2020 jam 430 petang, dapat whatsapp dari group family. Paklang pengsan di klinik. Dalam hati aku mesti paklang letih bertugas. Kurang rehat barangkali.  Aku cuba call Nabiha. Panggilan tak berjawab. Aku call pula Arif. Arif jawab panggilan sambil tersedu. Lain macam ni. Dia cakap tunggu doktor cek. Paklang masih  belum sedarkan diri lagi. Allah.. aku dah tak sedap hati. Aku pesan apa-apa nanti update dalam group family Semenyih. Nabiha return call semula. "Kakly..." dia menangis kuat.. Aku sabarkan dia. Pulse paklang dah tak ada. Tunggu official dari doktor". Aku diam. Tak mungkin. Aku berharap doktor akan cuba yang terbaik untuk sedarkan paklang.  Aku call mak . "Mak, paklang pengsan kat klinik. Dah dibawa ke HUKM". Aku cuba ringkaskan info.  Mak dah tak tentu arah. Allah..allah dengar mak mengucap. Aku cakap tunggu berita dari Arif, Mak kata ok. Mak tunggu. Jam 500 petang, Arif update di group family Semenyih. "Assalam, dukacita dimaklu

Tiada Lagi

08.12.2014 - 08.05.2015 Genap 5 bulan pemergian atok yang disayangi. Hingga kini, aku masih terasa kehilangan atok. Di sudut katil, masih tercari-cari bayang atok berbaring menanti anak cucu pulang balik ke kampung. Masih terngiang-ngiang dia riuh memanggil anak cucu. Sedari kecil kami anak cucu dibesarkan dengan kasih sayang atok. Walaupun dia 'garang', tapi atok tetap manjakan anak cucu dia. Nak apa, minta saja, pasti dia tunaikan. Kaki tua yang sering bengkak, tetap diteruskan mengayuh basikal ke Pekan Semenyih semata mencari apa yang kami mahu. Asal anak cucu gembira dan tetap di depan mata. Ya, hingga ke saat ini, anak cucu atok rindukan atok. Semoga atok ditempatkan dikalangan insan-insan yang beramal soleh. Alfatihah untuk allahyarham Sulaiman Bin Deli.

0ffiallly engaged..♥‿♥

~aku bahagia~ ♥‿♥ aku gembira.. ♥‿♥ gadis manis yg manja ♥‿♥  dari kekasih kepada kekasih ~Norezuwan ♥♥ Yusmalaily~