Skip to main content

Kejadian yang tak disangka-sangka...

Untuk kesekian kalinya aku rase macam-macam perasaan.. Sungguh, aku tak pernah rasakan sebegini dasyat perasaan yang aku lalui..Nak rasa sedih, seram, takut dan rasa nak gelak guling-guling...

Ni kes tgk wayang tp sampai terpaksa lari keluar dari wayang... Mesti tak ade sape-sape pernah buat mcm tu... Hahaha...Bkn pasal kene halau..tapi pasal rasa ketakutan tahap melampau yang membuatkan kes ni berlaku... Tak silap aku dalam tahun 2008 kot kes ni jadi. Pagi tu, aku tak ada hati nak pg keje, jadi aku kontek kawan aku, Ecah  dan ajak die g meronggeng. Ecah pun termakan racun tikus belaan aku dan die pun telah sama memontengkan kelas diploma die untuk sama-sama menjebakkan diri dalam rancangan juta-juta aku. Hahaha... rancangan juta-juta ye... 

Macam biasa lokasi ronggeng dekat The Mines Shopping Fair Seri Kembangan..Ala kat Serdang tu. Waktu menunjukkan pukul 9.00 pagi..(Apekehal buang tebiatnye meronggeng tgh pagi bute org semua pegi keje kitorg buat peel tak berfaedah ni?? Adik-adik sila jgn ikut perbuatan akak-akak yang tengah biol ni.). 

Tengah jalan-jalan aku ternampak iklan kat level Wayang pasal cite hantu. Feveret ni... rugi kalau tak tengok.. Aku tengok pada screen customer seat dah ade 2 seat yang telah dibeli. Ok, jadi kami orang yg ke 3-4. Masih awal lagi. Mungkin ade orang akan join tgk movie ni jgk..(fikir aku la..) Lepas berjaya pujuk Ecah supaya menceburi minat aku yang satu ni, kami berjaya membeli dua keping tiket wayang demi membuang masa yang ada untuk hari ini..

Bila sampai time kami pun masukla dalam bilik yang disediakan dan aku tgk hanya kami berdua. Ok x ape, karang orang lain masuklaa.. Mungkin ade yang beli popcorn atau ke tandas. Tapi sampai sudah, x ada sesiapa pun yang masuk. Aku pandang Ecah dan pandang aku. Hokay!! Sekarang aku rasa macam peluh-peluh kat dahi walopon aku duduk dalam ekon yang berhawa sejuk tahap kutub utara.. Smpai iklan dh habis masih tak ada sesiapa yang masuk. 


Bila movie start aku genggam tangan Ecah. Aku tgk Ecah dah siap selubung dengan Shawl yang dia bawak dari rumah. Screen hitam bercahaya dalam kegelapan dan tiba-tiba hantunya keluar. Aku terus tutup mata dan dengan tangan yang menggigil aku masuk jugak dalam Shawl Ecah. Aku bisik kat Ecah, "Cha, aku rasa macam tak sedap hati la.. aku nak balik.." Ecah cakap die pun same.. Bila aku tgk kiri kanan gelap aje.. Hanya bunyi movie yang menyeramkan dari screen yang terpapar. 

Dengan pantas aku dan Ecah bangun dari kerusi menuju ke pintu masuk bilik wayang. Skali aku terperanjat bila aku bertembung dengan pekerja wayang tu. Buda tu pelik kenapa aku dan Ecah muke pucat lesi. Aku terus terang cakap yang kitorg takut. Budak tu kata tak apa kak, saya bukakkan lampu. Lega!! Jadi kami duduk semula.. Tapi bila waktu scene hantu tu keluar aku dan Ecah tak boleh nak handle lagi. Kami (menjerit/memekik/menggeletar/menangis) pilihlah mana jawapan yang sesuai dan dengan sederas angin aku dan Ecah meluru keluar dari panggung wayang tu. Aku terus rempuh budak-budak yang jaga tiket. 

"Akak!!"
Budak tu jerit, "mana boleh tinggalkan wayang" 
Dengan selambe aku jerit, "akak tak nk tgk..akak takut!!" dan kami terus berlari meninggalkan mereka..

Movie yang aku tengok tajuknya TIREN mati kemaren... seriyes, ni la satu-satunya cerita hantu yang aku tengok sampai lari keluar dari wayang... 

 

 *ade iklan cite ni akan kuar kat Astro Prima mlm Sabtu nanti.. patut ke aku repeat tgk cite ni?? Patut ke??*


Comments

Popular posts from this blog

Dalam Kenangan | Dr. Rasmani Md Zin

Sabtu 6/6/2020 jam 430 petang, dapat whatsapp dari group family. Paklang pengsan di klinik. Dalam hati aku mesti paklang letih bertugas. Kurang rehat barangkali.  Aku cuba call Nabiha. Panggilan tak berjawab. Aku call pula Arif. Arif jawab panggilan sambil tersedu. Lain macam ni. Dia cakap tunggu doktor cek. Paklang masih  belum sedarkan diri lagi. Allah.. aku dah tak sedap hati. Aku pesan apa-apa nanti update dalam group family Semenyih. Nabiha return call semula. "Kakly..." dia menangis kuat.. Aku sabarkan dia. Pulse paklang dah tak ada. Tunggu official dari doktor". Aku diam. Tak mungkin. Aku berharap doktor akan cuba yang terbaik untuk sedarkan paklang.  Aku call mak . "Mak, paklang pengsan kat klinik. Dah dibawa ke HUKM". Aku cuba ringkaskan info.  Mak dah tak tentu arah. Allah..allah dengar mak mengucap. Aku cakap tunggu berita dari Arif, Mak kata ok. Mak tunggu. Jam 500 petang, Arif update di group family Semenyih. "Assalam, dukacita dimaklu

Tiada Lagi

08.12.2014 - 08.05.2015 Genap 5 bulan pemergian atok yang disayangi. Hingga kini, aku masih terasa kehilangan atok. Di sudut katil, masih tercari-cari bayang atok berbaring menanti anak cucu pulang balik ke kampung. Masih terngiang-ngiang dia riuh memanggil anak cucu. Sedari kecil kami anak cucu dibesarkan dengan kasih sayang atok. Walaupun dia 'garang', tapi atok tetap manjakan anak cucu dia. Nak apa, minta saja, pasti dia tunaikan. Kaki tua yang sering bengkak, tetap diteruskan mengayuh basikal ke Pekan Semenyih semata mencari apa yang kami mahu. Asal anak cucu gembira dan tetap di depan mata. Ya, hingga ke saat ini, anak cucu atok rindukan atok. Semoga atok ditempatkan dikalangan insan-insan yang beramal soleh. Alfatihah untuk allahyarham Sulaiman Bin Deli.

0ffiallly engaged..♥‿♥

~aku bahagia~ ♥‿♥ aku gembira.. ♥‿♥ gadis manis yg manja ♥‿♥  dari kekasih kepada kekasih ~Norezuwan ♥♥ Yusmalaily~