Skip to main content

Berkelana


Untuk minggu ni, aku dan en suami terpaksa berkelana ke rumah mak mentua aku sebab keluarga aku di Kajang diserang hendap penyakit cacar air atau Chicken Pox. Jadi aku terpaksalah berjauhan dengan keluarga dan berumah tangga di Sentul. Seawal pagi aku bgn untuk ke ofis dari KL. Pukul 6.30 pg aku dah bersiap dan meneruskan perjalanan ke Kajang. tapi pukul 7.00 aku dah sampai. Terawal lah pulak kan.. Ofis bukak pukul 8.30 pg. Besok aku terpaksa bergerak pukul 7.00 pagi. Mungkin terpaksa bersesak-sesak di jalanan atau bertolak awal dan terpaksa singgah juga di rumah Kajang. Haih...

 Chickenpox

Chicken pox is a highly contagious illness caused by primary infection with varicella zoster virus (VZV). It usually starts with vesicular skin rash mainly on the body and head rather than at the periphery and becomes itchy, raw pockmarks, which mostly heal without scarring. On examination, the observer typically finds lesions at various stages of healing.
Chickenpox is an airborne disease spread easily through coughing or sneezing of ill individuals or through direct contact with secretions from the rash. A person with chickenpox is infectious one to two days before the rash appears. The contagious period continues for 4 to 5 days after the appearance of the rash, or until all lesions have crusted over. Immunocompromised patients are probably contagious during the entire period new lesions keep appearing. Crusted lesions are not contagious.
It takes from 10 to 21 days after contact with an infected person for someone to develop chickenpox.

Cacar Air :

Cacar air atau cacar air adalah penyakit yang sangat mudah berjangkit yang disebabkan oleh jangkitan utama dengan varicella zoster virus (VZV). Ia biasanya bermula dengan ruam kulit Stomatitis terutamanya pada badan dan kepala dan bukannya di pinggir dan menjadi gatal, pockmarks mentah, yangkebanyakannya sembuh tanpa parut. Pada peperiksaan, pemerhati biasanya mendapati luka di pelbagai peringkat penyembuhan.

Cacar air adalah penyakit bawaan udara yang tersebar dengan mudah melalui batuk atau bersin individu yang sakit atau melalui sentuhan langsung dengan lelehan dari ruam. Seseorang dengan cacar air adalah penyakit berjangkit 1-2 hari sebelum ruam muncul. Tempoh berjangkit berterusan selama 4 hingga 5 hari selepas kemunculan ruam, atau sehingga semua luka telah berkulit lebih. Immunocompromised pesakit mungkin berjangkit dalam tempoh seluruh luka baru terus muncul. Luka berkulit tidak berjangkit.

Ia mengambil masa dari 10 hingga 21 hari selepas berhubungan dengan orang yang dijangkiti bagi seseorang terkena cacar air.

 Bermulanya penyakit cacar air dan lazimnya mempunyai tanda-tanda seperti myalgia, loya, demam, sakit kepala, sakit tekak, sakit di kedua-dua belah telinga, terasa tekanan di kepala atau muka bengkak, dan dedar pada remaja dan orang dewasa. Pada kanak-kanak, gejala pertama biasanya pembangunan ruam papular, diikuti dengan rasa dedar, demam (suhu badan 38 ° C (100 ° F), tetapi mungkin tinggi seperti 42 ° C  
(108 ° F) dalam kes-kes yang jarang berlaku), dan anoreksia (hilang selera makan, berlainan dengan anorexia nervosa). Biasanya, penyakit ini lebih teruk di kalangan orang dewasa. Cacar air jarang membawa maut, walaupun ia adalah umumnya lebih teruk pada lelaki dewasa daripada bagi wanita dan kanak-kanak atau dewasa. Bukan imun wanita mengandung dan orang-orang yang dengan sistem imun yang ditindas risiko paling tinggi komplikasi serius. Cacar air dipercayai menjadi punca satu pertiga daripada kes-kes strok di kalangan kanak-kanak. Komplikasi yang paling biasa lewat cacar air kayap, disebabkan oleh pengaktifan dekad virus varicella zoster selepas episod awal cacar air.

Yang ni agak penting:

Bagi wanita hamil, antibodi-antibodi yang dihasilkan akibat imunisasi atau jangkitan sebelumnya dipindahkan melalui plasenta kepada janin. Wanita yang kebal/ daya tahan yang kuat, todak perlu risau dijangkiti cacar air samada diri mereka atau bayi mereka semasa mengandung.

Jangkitan varicella pada wanita mengandung boleh membawa kepada penghantaran virus melalui plasenta dan jangkitan janin. Jika jangkitan berlaku dalam tempoh 28 minggu pertama kehamilan, ini boleh membawa kepada sindrom varicella janin (juga dikenali sebagai sindrom varicella kongenital). Kesan ke atas janin antaranya ialah pertumbuhan jari kaki dan jari tgn yg tidak sempurna, kecacatan dubur yang teruk dan kecacatan pundi kencing. Masalah lain yang bermungkinan termasuklah:
 

* Kerosakan pada otak: encephalitis, mikrosefali, hydrocephaly, aplasia otak
* Kerosakan  mata: tangkai optik, cawan optik, dan vesikel kanta, microphthalmia, katarak, chorioretinitis, atrofi optik
* Lain-lain gangguan neurologi: kerosakan kepada saraf tulang belakang serviks dan lumbosacral, motor / defisit deria, refleks tendon yang mendalam yang tidak hadir, anisocoria / Horner 'sindrom
* Kerosakan kepada badan: hypoplasia kaki atas / bawah, dubur dan pundi kencing disfungsi sfinkter
* Gangguan kulit: (cicatricial) lesi kulit, hypopigmentation

Jangkitan lewat pada kandungan atau dengan serta-merta lahir berikut yang disebut sebagai "neonatal varicella". Ibu boleh menjangkitkan ketika penghantaran pramatang. Risiko bayi terdedah kepada penyakit berjangkit adalah dalam tempoh 7 hari sebelum penghantaran dan sehingga 7 hari selepas kelahiran. Bayi juga boleh terdedah kepada virus itu melalui adik-beradik terjangkit atau kenalan yang lain, tetapi ini adalah tidak perlu risau atau bimbang jika ibu imun. Bayi yang baru lahir yang mengalami gejala pada risiko yang tinggi ialah paru-paru dan lain-lain komplikasi yang serius penyakit.





*Entah kenapa, tidur malam bergenang air mata kerinduan.. En suami bekerja shift malam. 
Aduh sedihnya hati...* 
 
 

Comments

Popular posts from this blog

Dalam Kenangan | Dr. Rasmani Md Zin

Sabtu 6/6/2020 jam 430 petang, dapat whatsapp dari group family. Paklang pengsan di klinik. Dalam hati aku mesti paklang letih bertugas. Kurang rehat barangkali.  Aku cuba call Nabiha. Panggilan tak berjawab. Aku call pula Arif. Arif jawab panggilan sambil tersedu. Lain macam ni. Dia cakap tunggu doktor cek. Paklang masih  belum sedarkan diri lagi. Allah.. aku dah tak sedap hati. Aku pesan apa-apa nanti update dalam group family Semenyih. Nabiha return call semula. "Kakly..." dia menangis kuat.. Aku sabarkan dia. Pulse paklang dah tak ada. Tunggu official dari doktor". Aku diam. Tak mungkin. Aku berharap doktor akan cuba yang terbaik untuk sedarkan paklang.  Aku call mak . "Mak, paklang pengsan kat klinik. Dah dibawa ke HUKM". Aku cuba ringkaskan info.  Mak dah tak tentu arah. Allah..allah dengar mak mengucap. Aku cakap tunggu berita dari Arif, Mak kata ok. Mak tunggu. Jam 500 petang, Arif update di group family Semenyih. "Assalam, dukacita dimaklu

Tiada Lagi

08.12.2014 - 08.05.2015 Genap 5 bulan pemergian atok yang disayangi. Hingga kini, aku masih terasa kehilangan atok. Di sudut katil, masih tercari-cari bayang atok berbaring menanti anak cucu pulang balik ke kampung. Masih terngiang-ngiang dia riuh memanggil anak cucu. Sedari kecil kami anak cucu dibesarkan dengan kasih sayang atok. Walaupun dia 'garang', tapi atok tetap manjakan anak cucu dia. Nak apa, minta saja, pasti dia tunaikan. Kaki tua yang sering bengkak, tetap diteruskan mengayuh basikal ke Pekan Semenyih semata mencari apa yang kami mahu. Asal anak cucu gembira dan tetap di depan mata. Ya, hingga ke saat ini, anak cucu atok rindukan atok. Semoga atok ditempatkan dikalangan insan-insan yang beramal soleh. Alfatihah untuk allahyarham Sulaiman Bin Deli.

0ffiallly engaged..♥‿♥

~aku bahagia~ ♥‿♥ aku gembira.. ♥‿♥ gadis manis yg manja ♥‿♥  dari kekasih kepada kekasih ~Norezuwan ♥♥ Yusmalaily~