Skip to main content

Pertambahan Berat Badan


Pagi ni ade antenatal check up. Macam biase en suami sentiasa di sisi temankan aku. Cuma kali ini nombor aku lambat dipanggil. Hampir pukul 9.00 lbh baru sampai giliran aku. Masa ambil bacaan berat badan di penimbang, nurse tak percaya. Aku disuruh ambil bacaan untuk kali ke-2. Nurse maklumkan berat aku naik mendadak. Aku terdiam. Lepas bacaan berat & tekanan darah direkod, aku ke bahagian ambil darah. Kemudian terus ke lab untuk ambil ujian air kencing dan terus menunggu giliran berjumpa nurse.

Sewaktu pemeriksaan, nurse maklumkan aku kurang darah dan bacaan berat aku naik mendadak. Tak baik untuk aku dan kandungan. Aku terdiam lagi. Nurse nasihatkan supaya aku berdiet dan kurangkan ambil nasi/rori/mee. Mulai minggu ini aku terpaksa diperiksa dua kali seminggu untuk bacaan tekanan darah. Takut aku bakal menghidap darah tinggi / diabetes. Aku dah susah hati. Bab diet ni yang agak sukar bagi aku. Kene kontrol makan. Haih... tapi tak apelah.

Demi baby dalam kandungan, aku harus lakukannya... 

Memandangkan usia kandungan aku sudah lima bulan lebih, pemeriksaan detak jantung baby dilakukan oleh nurse. Aku terpaku dan terkedu apabila mendengar bunyi detak jantung baby. Sangat terharu. Nurse hanya tersenyum memandang aku yang teruja tatkala mendengarnya.


Selepas pemeriksaan daripada nurse aku terus mendapatkan pemeriksaan daripada doc pula. Doc juga memberikan nasihat yang sama supaya aku menjaga pemakanan dan berdiet dari makanan yang mengandungi karbohidrat. 

Selepas itu aku disuruh mendapatkan suntikan untuk kancing gigi dan pemeriksaan gigi. Ok, suntikan tu memang sakit!! Sampai ke petang tangan aku cramp dan berdenyut-denyut. Pemeriksaan gigi aku terpaksa pilih hari lain kerana hari ini klinik gigi penuh!!

*aku lapar nasi...*


Comments

Popular posts from this blog

Dalam Kenangan | Dr. Rasmani Md Zin

Sabtu 6/6/2020 jam 430 petang, dapat whatsapp dari group family. Paklang pengsan di klinik. Dalam hati aku mesti paklang letih bertugas. Kurang rehat barangkali.  Aku cuba call Nabiha. Panggilan tak berjawab. Aku call pula Arif. Arif jawab panggilan sambil tersedu. Lain macam ni. Dia cakap tunggu doktor cek. Paklang masih  belum sedarkan diri lagi. Allah.. aku dah tak sedap hati. Aku pesan apa-apa nanti update dalam group family Semenyih. Nabiha return call semula. "Kakly..." dia menangis kuat.. Aku sabarkan dia. Pulse paklang dah tak ada. Tunggu official dari doktor". Aku diam. Tak mungkin. Aku berharap doktor akan cuba yang terbaik untuk sedarkan paklang.  Aku call mak . "Mak, paklang pengsan kat klinik. Dah dibawa ke HUKM". Aku cuba ringkaskan info.  Mak dah tak tentu arah. Allah..allah dengar mak mengucap. Aku cakap tunggu berita dari Arif, Mak kata ok. Mak tunggu. Jam 500 petang, Arif update di group family Semenyih. "Assalam, dukacita dimaklu

Tiada Lagi

08.12.2014 - 08.05.2015 Genap 5 bulan pemergian atok yang disayangi. Hingga kini, aku masih terasa kehilangan atok. Di sudut katil, masih tercari-cari bayang atok berbaring menanti anak cucu pulang balik ke kampung. Masih terngiang-ngiang dia riuh memanggil anak cucu. Sedari kecil kami anak cucu dibesarkan dengan kasih sayang atok. Walaupun dia 'garang', tapi atok tetap manjakan anak cucu dia. Nak apa, minta saja, pasti dia tunaikan. Kaki tua yang sering bengkak, tetap diteruskan mengayuh basikal ke Pekan Semenyih semata mencari apa yang kami mahu. Asal anak cucu gembira dan tetap di depan mata. Ya, hingga ke saat ini, anak cucu atok rindukan atok. Semoga atok ditempatkan dikalangan insan-insan yang beramal soleh. Alfatihah untuk allahyarham Sulaiman Bin Deli.

0ffiallly engaged..♥‿♥

~aku bahagia~ ♥‿♥ aku gembira.. ♥‿♥ gadis manis yg manja ♥‿♥  dari kekasih kepada kekasih ~Norezuwan ♥♥ Yusmalaily~