Skip to main content

Akar Kayu Siti Fatimah


Semalam sewaktu ikut mak ke rumah kawan dia, melawat anaknya yg lepas bersalin minggu lepas, semua kawan-kawan mak teruja tgk perut aku yang memboyot. Muncung ke depan. Semua excited meneka baby boy. Tapi bila aku bagitahu doc kate girl, terus makcik-makcik tu terdiam. Hahaha... tgk la nanti baby boy atau girl yang keluar ye makcik-makcik..

Dalam pada dok borak-borak tu semua pakat suruh mak rendam air akar kayu Siti Fatimah. (Akar kayu tu aku pnh nmpk kat dlm gobok, tapi tak tahu apa kegunaannya..) Dorang semua bagitahu aku dah boleh minum air tu. Nanti kasi senang bersalin. Ala-ala air selusuh katanya. Aku yang tak tahu apa-apa sekadar mengangguk-angguk kepala saja. Hehehe...

Balik dari melawat, mak terus amik akar kayu Siti Fatimah tu dan rendam dalam tumbler. Setengah jam akar kayu Siti Fatimah tu bertukar warna kulitnya. Jadi sedikit gelap. Lepas tu mak bagi aku minum. Aku minum seteguk dua lepas tu terus masuk tido.

Malam tu aku sakit perut. Rasa senak macam kene gastrik. Lepas tu baby mengeras aje. Mungkin dia tak selesa. Bangun pagi aku jadi mengantuk yang amat sangat sebab malam tak boleh tido lena. Hadoiii...

Tadi pagi mak tunjuk yang akar kayu dalam tumbler tu dah kembang. Aku pelik. Kenapa pulak kalau dah kembang?? Mak kata kalau akar kayu tu kembang, dalam tu pun kembang skali lah..  Maksudnya 'jalan' baby untuk keluar dah kembang. Jadi senang.. Baru aku faham. Kemudian, pagi ni baru aku perasan, aku jalan lain macam sikit. Rasa macam bahagian bawah ni macam penuh aje. Mmm.. susah aku nak jelaskan, tapi yg aku rasa macam tulah..

Mak pesan balik nanti minum lagi sikit sampai la bersalin. Huhuhu..nasib la rasa dia macam air putih biasa. Kalau rasa air akar kayu macam jamu-jamu tu, matila aku nak minum.. Hehehehe...

Balik nanti aku akan cuba dapatkan gambar sebenar akar kayu Siti Fatimah yang kering dan yang sudah kembang..

*Perasaan gemuruh dah mula terasa*





Comments

Popular posts from this blog

Dalam Kenangan | Dr. Rasmani Md Zin

Sabtu 6/6/2020 jam 430 petang, dapat whatsapp dari group family. Paklang pengsan di klinik. Dalam hati aku mesti paklang letih bertugas. Kurang rehat barangkali.  Aku cuba call Nabiha. Panggilan tak berjawab. Aku call pula Arif. Arif jawab panggilan sambil tersedu. Lain macam ni. Dia cakap tunggu doktor cek. Paklang masih  belum sedarkan diri lagi. Allah.. aku dah tak sedap hati. Aku pesan apa-apa nanti update dalam group family Semenyih. Nabiha return call semula. "Kakly..." dia menangis kuat.. Aku sabarkan dia. Pulse paklang dah tak ada. Tunggu official dari doktor". Aku diam. Tak mungkin. Aku berharap doktor akan cuba yang terbaik untuk sedarkan paklang.  Aku call mak . "Mak, paklang pengsan kat klinik. Dah dibawa ke HUKM". Aku cuba ringkaskan info.  Mak dah tak tentu arah. Allah..allah dengar mak mengucap. Aku cakap tunggu berita dari Arif, Mak kata ok. Mak tunggu. Jam 500 petang, Arif update di group family Semenyih. "Assalam, dukacita dimaklu

Tiada Lagi

08.12.2014 - 08.05.2015 Genap 5 bulan pemergian atok yang disayangi. Hingga kini, aku masih terasa kehilangan atok. Di sudut katil, masih tercari-cari bayang atok berbaring menanti anak cucu pulang balik ke kampung. Masih terngiang-ngiang dia riuh memanggil anak cucu. Sedari kecil kami anak cucu dibesarkan dengan kasih sayang atok. Walaupun dia 'garang', tapi atok tetap manjakan anak cucu dia. Nak apa, minta saja, pasti dia tunaikan. Kaki tua yang sering bengkak, tetap diteruskan mengayuh basikal ke Pekan Semenyih semata mencari apa yang kami mahu. Asal anak cucu gembira dan tetap di depan mata. Ya, hingga ke saat ini, anak cucu atok rindukan atok. Semoga atok ditempatkan dikalangan insan-insan yang beramal soleh. Alfatihah untuk allahyarham Sulaiman Bin Deli.

0ffiallly engaged..♥‿♥

~aku bahagia~ ♥‿♥ aku gembira.. ♥‿♥ gadis manis yg manja ♥‿♥  dari kekasih kepada kekasih ~Norezuwan ♥♥ Yusmalaily~