Skip to main content

Menunggumu


Ok, pasti semua sangka aku sudah selamat bersalin. Hahaha... Hakikatnya aku masih lagi membawa perut memboyot ni. Nak buat macam mana. Baby belum mahu keluar lagi. Sedap agaknya duduk dalam perut mama dia. Sudah dua minggu aku menetap di rumah mentua. Kerana mudah dan jarak yang dekat untuk en suami ulang alik dari tempat kerja di Shah Alam ke Sentul. Sekiranya sampai masa untuk aku bersalin, dia sempat untuk ke hospital. Kami memilih Hospital Kuala Lumpur. Alasannya kerana di Hospital Kajang suami tidak dibenarkan menemani isteri waktu bersalin. Aku dan en suami setuju dia akan menemani aku saat lahirnya anak kami nanti.

Hari ini seawal jam 7.00 pagi aku, mama dan ayah mentua sudah bertolak ke Klinik Kesihatan Sentul (KK Sentul). Untuk regular check up. Masuk dalam kes tumpang klinik sementara menunggu hari bersalin. Aku sangat teruja bila melihat situasi di Klinik Kesihatan Sentul. Terletak di tingkat 2 bangunan 3 tingkat, berhawa dingin dan paling seronok seawal jam 7.30 pagi nombor giliran sudah dipanggil dan semua bahagian bekerja dengan sangat pantas. Aku mendapat giliran yang ke lima dan tanpa mennuggu lama jam 8.00 aku sudah diperiksa oleh nurse. (Kalau di Klinik Kesihatan Kajang (KK Kajang) jam 8.30 baru mula panggil nombor!)

Di KK Sentul, setiap ibu mengandung akan diperiksa oleh JT / JM mengikut kawasan tempat tinggal masing-masing. Maksudnya setiap bilik adalah mengikut alamat masing-masing. Contohnya aku menetap di Taman Dato Senu, jadi pemeriksaan di buat di bilik rawatan untuk penduduk Taman Dato Senu. Mudah bukan. Ibu mengandung akan dipantau secara menerus oleh JT/JM yang sama. Jadi tidak sukar untuk bahagian rekod oleh nurse/ibu mengandung.

Setelah mengambil tekanan darah dan bacaan berat, aku menunggu untuk diperiksa secara fizikal. Bacaan detak jantung baby, ukur ketinggian perut dan keadaan fizikal aku di rekod, seperti biasa nurse memberikan beberapa nasihat untuk ibu hamil serta bertanyakan keadaan aku. Pemeriksaan contraction dilakukan bila nurse merasakan perut aku mengeras. Tapi tidak kerap.

Dan paling best bila aku sudah dapat nama nurse (booking) untuk lawatan selepas bersalin.. Sangat efisienkan nurse di KK Sentul...
Selesai semuanya jam 9.00 aku balik ke rumah. Mama dan ayah mentua bawak aku sarapan di selekoh Kg Puah. Makan roti canai dan milo ais.. hehehe...

*kene kerap berjalan supaya kepala baby turun ke ruang pelvis.. Oh adik..
maama dan papa tak sabar nak jumpa adik...*


Comments

Popular posts from this blog

Dalam Kenangan | Dr. Rasmani Md Zin

Sabtu 6/6/2020 jam 430 petang, dapat whatsapp dari group family. Paklang pengsan di klinik. Dalam hati aku mesti paklang letih bertugas. Kurang rehat barangkali.  Aku cuba call Nabiha. Panggilan tak berjawab. Aku call pula Arif. Arif jawab panggilan sambil tersedu. Lain macam ni. Dia cakap tunggu doktor cek. Paklang masih  belum sedarkan diri lagi. Allah.. aku dah tak sedap hati. Aku pesan apa-apa nanti update dalam group family Semenyih. Nabiha return call semula. "Kakly..." dia menangis kuat.. Aku sabarkan dia. Pulse paklang dah tak ada. Tunggu official dari doktor". Aku diam. Tak mungkin. Aku berharap doktor akan cuba yang terbaik untuk sedarkan paklang.  Aku call mak . "Mak, paklang pengsan kat klinik. Dah dibawa ke HUKM". Aku cuba ringkaskan info.  Mak dah tak tentu arah. Allah..allah dengar mak mengucap. Aku cakap tunggu berita dari Arif, Mak kata ok. Mak tunggu. Jam 500 petang, Arif update di group family Semenyih. "Assalam, dukacita dimaklu

Tiada Lagi

08.12.2014 - 08.05.2015 Genap 5 bulan pemergian atok yang disayangi. Hingga kini, aku masih terasa kehilangan atok. Di sudut katil, masih tercari-cari bayang atok berbaring menanti anak cucu pulang balik ke kampung. Masih terngiang-ngiang dia riuh memanggil anak cucu. Sedari kecil kami anak cucu dibesarkan dengan kasih sayang atok. Walaupun dia 'garang', tapi atok tetap manjakan anak cucu dia. Nak apa, minta saja, pasti dia tunaikan. Kaki tua yang sering bengkak, tetap diteruskan mengayuh basikal ke Pekan Semenyih semata mencari apa yang kami mahu. Asal anak cucu gembira dan tetap di depan mata. Ya, hingga ke saat ini, anak cucu atok rindukan atok. Semoga atok ditempatkan dikalangan insan-insan yang beramal soleh. Alfatihah untuk allahyarham Sulaiman Bin Deli.

0ffiallly engaged..♥‿♥

~aku bahagia~ ♥‿♥ aku gembira.. ♥‿♥ gadis manis yg manja ♥‿♥  dari kekasih kepada kekasih ~Norezuwan ♥♥ Yusmalaily~