Web Analytics

Nuffnang

Tuesday, March 27, 2012

Menunggumu


Ok, pasti semua sangka aku sudah selamat bersalin. Hahaha... Hakikatnya aku masih lagi membawa perut memboyot ni. Nak buat macam mana. Baby belum mahu keluar lagi. Sedap agaknya duduk dalam perut mama dia. Sudah dua minggu aku menetap di rumah mentua. Kerana mudah dan jarak yang dekat untuk en suami ulang alik dari tempat kerja di Shah Alam ke Sentul. Sekiranya sampai masa untuk aku bersalin, dia sempat untuk ke hospital. Kami memilih Hospital Kuala Lumpur. Alasannya kerana di Hospital Kajang suami tidak dibenarkan menemani isteri waktu bersalin. Aku dan en suami setuju dia akan menemani aku saat lahirnya anak kami nanti.

Hari ini seawal jam 7.00 pagi aku, mama dan ayah mentua sudah bertolak ke Klinik Kesihatan Sentul (KK Sentul). Untuk regular check up. Masuk dalam kes tumpang klinik sementara menunggu hari bersalin. Aku sangat teruja bila melihat situasi di Klinik Kesihatan Sentul. Terletak di tingkat 2 bangunan 3 tingkat, berhawa dingin dan paling seronok seawal jam 7.30 pagi nombor giliran sudah dipanggil dan semua bahagian bekerja dengan sangat pantas. Aku mendapat giliran yang ke lima dan tanpa mennuggu lama jam 8.00 aku sudah diperiksa oleh nurse. (Kalau di Klinik Kesihatan Kajang (KK Kajang) jam 8.30 baru mula panggil nombor!)

Di KK Sentul, setiap ibu mengandung akan diperiksa oleh JT / JM mengikut kawasan tempat tinggal masing-masing. Maksudnya setiap bilik adalah mengikut alamat masing-masing. Contohnya aku menetap di Taman Dato Senu, jadi pemeriksaan di buat di bilik rawatan untuk penduduk Taman Dato Senu. Mudah bukan. Ibu mengandung akan dipantau secara menerus oleh JT/JM yang sama. Jadi tidak sukar untuk bahagian rekod oleh nurse/ibu mengandung.

Setelah mengambil tekanan darah dan bacaan berat, aku menunggu untuk diperiksa secara fizikal. Bacaan detak jantung baby, ukur ketinggian perut dan keadaan fizikal aku di rekod, seperti biasa nurse memberikan beberapa nasihat untuk ibu hamil serta bertanyakan keadaan aku. Pemeriksaan contraction dilakukan bila nurse merasakan perut aku mengeras. Tapi tidak kerap.

Dan paling best bila aku sudah dapat nama nurse (booking) untuk lawatan selepas bersalin.. Sangat efisienkan nurse di KK Sentul...
Selesai semuanya jam 9.00 aku balik ke rumah. Mama dan ayah mentua bawak aku sarapan di selekoh Kg Puah. Makan roti canai dan milo ais.. hehehe...

*kene kerap berjalan supaya kepala baby turun ke ruang pelvis.. Oh adik..
maama dan papa tak sabar nak jumpa adik...*


No comments:

Post a Comment