Skip to main content

#3 Putri NurNazurah Qistina


Hari Isnin en suami terus Maju Junction untuk buat pendaftaran kelahiran baby sekaligus daftar nama di Pejabat Pendaftaran Negara. Tapi apakan daya, rupanya Pejabat Pendaftaran tu dah berpindah ke Kompleks Kerajaan Jalan Duta. Kemudian en suami terus ke KK Sentul untuk report kelahiran baby. Selesai semua en suami balik untuk dapatkan alamat di Pejabat Pendaftaran di Jalan Duta. Bila aku google, pejabat pendaftaran terdekat ada di Sri Rampai Setapak. Lepas makan tengahari en suami ke sana untuk mendaftar nama anak kami. Petang jam 6 baru en suami pulang. Dia merungut ade 9 kaunter cuma 4 sahaja yang dibuka. Haishh!! tak apalah, janji nama anak kami sudah didaftar dan sudah mendapat sijil kelahiran untuknya. Tinggal mykid sahaja perlu diambil di Pejabat Pedaftaran di Kajang dalam masa sebulan.




PENDAFTARAN BIASA


Pemohonan pendaftaran kelahiran biasa bermaksud setiap kelahiran yang berlaku di Malaysia hendaklah didaftarkan dalam tempoh 14 hari dari tarikh kelahiran kanak-kanak tersebut.
[Seksyen 8, Akta 299]

PROSEDUR PERMOHONAN

Pemohonan pendaftaran kelahiran boleh dibuat di mana-mana Pejabat JPN di seluruh Semenanjung Malaysia dengan mengemukakan Borang JPN.LM01 yang lengkap dan disertakan dengan dokumen sokongan.

DOKUMEN SOKONGAN

1. Dokumen Pengenalan diri atau dokumen perjalanan yang sah (jika ibu/bapa/pemaklum bukan warganegara)
2. Dokumen Pemeriksaan ibu mengandung
3. Pengesahan Kelahiran atau kelahiran mati
4. Dokumen Perkahwinan ibubapa (bagi anak pertama sahaja) – jika berkahwin

BAYARAN

Tiada bayaran dikenakan.

PEMAKLUM
Individu yang boleh memaklumkan kelahiran kanak-kanak adalah seperti berikut:-
- Bapa kanak-kanak atau;
- Ibu kanak-kanak atau;
- Orang yang tinggal serumah di mana kanak-kanak dilahirkan atau
- Mana-mana orang yang menyaksikan kelahiran itu; atau
- Mana-mana orang yang menjaga kanak-kanak.

Sumber : jpn-perkhidmatan kelahiran semenanjung


*yeay!! Putri sudah ada Surat Beranak!!*




Comments

Popular posts from this blog

Dalam Kenangan | Dr. Rasmani Md Zin

Sabtu 6/6/2020 jam 430 petang, dapat whatsapp dari group family. Paklang pengsan di klinik. Dalam hati aku mesti paklang letih bertugas. Kurang rehat barangkali.  Aku cuba call Nabiha. Panggilan tak berjawab. Aku call pula Arif. Arif jawab panggilan sambil tersedu. Lain macam ni. Dia cakap tunggu doktor cek. Paklang masih  belum sedarkan diri lagi. Allah.. aku dah tak sedap hati. Aku pesan apa-apa nanti update dalam group family Semenyih. Nabiha return call semula. "Kakly..." dia menangis kuat.. Aku sabarkan dia. Pulse paklang dah tak ada. Tunggu official dari doktor". Aku diam. Tak mungkin. Aku berharap doktor akan cuba yang terbaik untuk sedarkan paklang.  Aku call mak . "Mak, paklang pengsan kat klinik. Dah dibawa ke HUKM". Aku cuba ringkaskan info.  Mak dah tak tentu arah. Allah..allah dengar mak mengucap. Aku cakap tunggu berita dari Arif, Mak kata ok. Mak tunggu. Jam 500 petang, Arif update di group family Semenyih. "Assalam, dukacita dimaklu

Tiada Lagi

08.12.2014 - 08.05.2015 Genap 5 bulan pemergian atok yang disayangi. Hingga kini, aku masih terasa kehilangan atok. Di sudut katil, masih tercari-cari bayang atok berbaring menanti anak cucu pulang balik ke kampung. Masih terngiang-ngiang dia riuh memanggil anak cucu. Sedari kecil kami anak cucu dibesarkan dengan kasih sayang atok. Walaupun dia 'garang', tapi atok tetap manjakan anak cucu dia. Nak apa, minta saja, pasti dia tunaikan. Kaki tua yang sering bengkak, tetap diteruskan mengayuh basikal ke Pekan Semenyih semata mencari apa yang kami mahu. Asal anak cucu gembira dan tetap di depan mata. Ya, hingga ke saat ini, anak cucu atok rindukan atok. Semoga atok ditempatkan dikalangan insan-insan yang beramal soleh. Alfatihah untuk allahyarham Sulaiman Bin Deli.

0ffiallly engaged..♥‿♥

~aku bahagia~ ♥‿♥ aku gembira.. ♥‿♥ gadis manis yg manja ♥‿♥  dari kekasih kepada kekasih ~Norezuwan ♥♥ Yusmalaily~