Skip to main content

Teacher!!


Tarikh 16 Mei pasti ditunggu-tunggu setiap guru-guru di seluruh Malaysia kerana inilah hari yang sangat memggembirakan...Hari keraian bagi mereka.. segala penat lelah mereka yang bergelar seorang guru dihargai dan disanjungi oleh semua umat manusia.. Guru/cikgu adalah pendidik yang memegang amanah untuk mendidik anak-anak kita sedari mengenal nombor dan huruf hingga menjadi anak yang berjaya seterusnya menjadi insan berguna..InsyaAllah...

Teringat tahun 2006, aku mencari pekerjaan dan akhirnya ditawarkan pekerjaan sebagai guru tadika. Sungguh, aku amat gembira kerana aku memang sukakan anak kecil. Suka dengan kecomelan dan kemanjaan mereka.

Setiap hari melayan kerenah mereka buat aku terhibur. Kasih sayang seorang anak kecil sangat suci.

Setiap pagi kedengaran salam hormat dari mereka "Assalamualaikum Teacher Laily.." sambil memelukku erat.

 Apabila ditanya bab kasih sayang sesama manusia pasti namaku tidak tertinggal. "sayang teacher juga.." "Teacher jangan marah..teacher comel!!" Ohh syahdunya saat-saat itu. Anak kecil pasti ada degilnya..nakalnya.. ada masa hati mahu marah tetapi apabila melihat telatah mereka hatiku kembali sejuk. Dalam hati, mereka seperti anakku. Suatu hari nanti aku juga mahukan anak-anak yang seperti mereka.. manis..comel dan penuh dengan sifat-sifat manja..

Teacher!! Dia kacau saya!!
Teacher nak air!!
Teacher nak poopoo!!
Teacher saya letih..tak nak tulis dah...
Teacher.. saya color cantik tak??

Ahh!! Itu semua kenangan...

5 tahun dikelilingi anak kecik buat aku rindukan saat-saat itu. Biarpun 3 tahun sudah berlalu kenangan manis aku bersama mereka tetap terpahat diingatan.

Selamat Hari Guru buat insan yang bergelar guru.. semoga tugas anda mendidik bakal menjadikan anak-anak ini menjadi insan yang berguna dan berjaya di dalam hidup mereka.. dan semoga aku menjadi seorang ibu dan guru yang terbaik untuk anakku Putri...Amin....


"Jadilah guru yang menggurui orang lain dan menggurui diri sendiri"


Comments

Popular posts from this blog

Dalam Kenangan | Dr. Rasmani Md Zin

Sabtu 6/6/2020 jam 430 petang, dapat whatsapp dari group family. Paklang pengsan di klinik. Dalam hati aku mesti paklang letih bertugas. Kurang rehat barangkali.  Aku cuba call Nabiha. Panggilan tak berjawab. Aku call pula Arif. Arif jawab panggilan sambil tersedu. Lain macam ni. Dia cakap tunggu doktor cek. Paklang masih  belum sedarkan diri lagi. Allah.. aku dah tak sedap hati. Aku pesan apa-apa nanti update dalam group family Semenyih. Nabiha return call semula. "Kakly..." dia menangis kuat.. Aku sabarkan dia. Pulse paklang dah tak ada. Tunggu official dari doktor". Aku diam. Tak mungkin. Aku berharap doktor akan cuba yang terbaik untuk sedarkan paklang.  Aku call mak . "Mak, paklang pengsan kat klinik. Dah dibawa ke HUKM". Aku cuba ringkaskan info.  Mak dah tak tentu arah. Allah..allah dengar mak mengucap. Aku cakap tunggu berita dari Arif, Mak kata ok. Mak tunggu. Jam 500 petang, Arif update di group family Semenyih. "Assalam, dukacita dimaklu

Tiada Lagi

08.12.2014 - 08.05.2015 Genap 5 bulan pemergian atok yang disayangi. Hingga kini, aku masih terasa kehilangan atok. Di sudut katil, masih tercari-cari bayang atok berbaring menanti anak cucu pulang balik ke kampung. Masih terngiang-ngiang dia riuh memanggil anak cucu. Sedari kecil kami anak cucu dibesarkan dengan kasih sayang atok. Walaupun dia 'garang', tapi atok tetap manjakan anak cucu dia. Nak apa, minta saja, pasti dia tunaikan. Kaki tua yang sering bengkak, tetap diteruskan mengayuh basikal ke Pekan Semenyih semata mencari apa yang kami mahu. Asal anak cucu gembira dan tetap di depan mata. Ya, hingga ke saat ini, anak cucu atok rindukan atok. Semoga atok ditempatkan dikalangan insan-insan yang beramal soleh. Alfatihah untuk allahyarham Sulaiman Bin Deli.

0ffiallly engaged..♥‿♥

~aku bahagia~ ♥‿♥ aku gembira.. ♥‿♥ gadis manis yg manja ♥‿♥  dari kekasih kepada kekasih ~Norezuwan ♥♥ Yusmalaily~