Skip to main content

Hari Isnin yang sebu..


Semalam, Isnin 13/5/52013. Lepas keluar ofis encik suami msg. Dia ajak teman ke LRT Sg Besi. Nak beli fork spare dari kawan. Kene sampai sana dalam 7.30 malam. So aku dengan cargas balik ke rumah. Siap-siapkan cik Putri dan tunggu encik suami balik. Sebelum jam 7.00 malam kami dah sampai di area Serdang. Jem sebab kereta banyak. Uhh.. aku balik selalu tak pernah tempuh jem macam ni.

Kami sampai tepat 7.30 malam. Tunggu punya tunggu, orang yang ditunggu tak sampai-sampai.. Aiyaaa... Bila orang tu call encik suami baru kami tau, kami dah salah tempat.. Hampeh betul. Dah la lapar, cik Putri bergusti dalam kereta. Dia tunggu di LRT Bandar Tasik Selatan... Kami bergegas ke sana. Nasib jem di Bandar Tasik Selatan masih boleh dikawal. Kereta bergerak perlahan. Tak la melekat satu tempat je kan. Stress gak tu...

Selesai urusan jual beli, kami terus ke The Mines. Nak cari Farmasi untuk beli Phusiogel Al Cream/Lotion untuk cik Putri. Dari ke Guardian sampai ke Watson tak jual mende tu. Adoiii... Letih... Last2 sambar je mana yang sesuai dengan cik Putri. - Eczema Cream.

Kami turun ke Kenny Rogers Roaster untuk dinner malam tu. Tengah menyantap akak sepupu aku call. Minta tolong tengokkan adik dia yang eksiden - Lori sampah langgar belakang kereta dia. Pemandu warga Indonesia, KOSONG... tak ada IC, tak ada Lesen, ada Passport, tapi tak nak tunjuk.. Memandangkan kebetulan aku berada area berdekatan tempat kejadian - Bulatan Lumba Kuda, kami bergegas ke sana. Encik suami pandu kereta macam F1 dah..

Sampai sana dah banyak call boy tengah pujuk2 suh amik insurans/tow track mereka. Encik suami tak banyak cakap terus minta pemandu lori tu ikut kami ke balai polis berdekatan. Tak nak settle luar sebab dia nampak macam nak melarikan diri.



Bincang itu ini, akak sepupu pun sampai. Kami buat keputusan escot lori sampah tu menghala ke Balai Polis Sri Petaling. Tapi sewaktu dalam perjalanan ke balai polis, tiba-tiba lori sampah melencong ke arah lain. Aksi kejar mengejar berlaku. Tak la kejar laju mana..lori sampah je pun, tapi cubaan dia melarikan diri buat kami semua kelam kabut. Ahh sudah... Lori sampah laju menghala ke highway Sungai Besi. Tiba-tiba dia berhenti di tepi laluan lebuh raya. Kami ingat dia tak tahu jalan, jadi kami tunggu di dalam kereta di hadapan lori sampah. Tengah encik suami buka google map, dia meluru keluar daripada kereta menghala ke arah lori sampah di belakang.

Dalam keadaan kelam kabut akak sepupu yang berada di dalam kerata di belakang lori sampah menelefon aku dan menjerit, "panggil wan, tak payah kejar, kita terus ke balai!!!" Aku yang terpinga-pinga terus berlari keluar sambil mendukung cik Putri. Aku lihat encik suami dan tunang adik sepupu keluar daripada bawah jambatan di bawah. Terkejut aku. Ahh...apa pula kali ni. Rupanya dalam kami kelam kabut di tepi highway tu, pemandu lori, seorang kawan lelaki dan seorang wanita nekad terjun ke bawah jambatan. Terjun ke dalam sungai barangkali dari bunyi percikan air yang deras di bawah jambatan.

Encik suami cuba mengejar, tapi mereka hilang dalam pekat malam di bawah jambatan. Akhirnya kami terus ke balai dengan hampa. Berani betul mereka. Nekad terjun untuk melarikan diri.

Tiba di Balai Polis Sri Petaling, adik sepupu dan tunangnya memberikan keterangan dan membuat laporan polis. Jam sudah menganjak ke 10.30 malam. Aku terpaksa minta diri bila cik Putri mula buat hal dalam balai polis. Memekik-mekik dan berlari-lari macam di padang. Haishh..anak dara sapa la tu....

Mereka selesai di balai lebih kurang jam 12.00 malam.

Bangun pagi masing-masing kepala pusing.. Penangan beraksi main kejor-kejor malam tadi.. Aduuhhhh....

Comments

Popular posts from this blog

Dalam Kenangan | Dr. Rasmani Md Zin

Sabtu 6/6/2020 jam 430 petang, dapat whatsapp dari group family. Paklang pengsan di klinik. Dalam hati aku mesti paklang letih bertugas. Kurang rehat barangkali.  Aku cuba call Nabiha. Panggilan tak berjawab. Aku call pula Arif. Arif jawab panggilan sambil tersedu. Lain macam ni. Dia cakap tunggu doktor cek. Paklang masih  belum sedarkan diri lagi. Allah.. aku dah tak sedap hati. Aku pesan apa-apa nanti update dalam group family Semenyih. Nabiha return call semula. "Kakly..." dia menangis kuat.. Aku sabarkan dia. Pulse paklang dah tak ada. Tunggu official dari doktor". Aku diam. Tak mungkin. Aku berharap doktor akan cuba yang terbaik untuk sedarkan paklang.  Aku call mak . "Mak, paklang pengsan kat klinik. Dah dibawa ke HUKM". Aku cuba ringkaskan info.  Mak dah tak tentu arah. Allah..allah dengar mak mengucap. Aku cakap tunggu berita dari Arif, Mak kata ok. Mak tunggu. Jam 500 petang, Arif update di group family Semenyih. "Assalam, dukacita dimaklu

Tiada Lagi

08.12.2014 - 08.05.2015 Genap 5 bulan pemergian atok yang disayangi. Hingga kini, aku masih terasa kehilangan atok. Di sudut katil, masih tercari-cari bayang atok berbaring menanti anak cucu pulang balik ke kampung. Masih terngiang-ngiang dia riuh memanggil anak cucu. Sedari kecil kami anak cucu dibesarkan dengan kasih sayang atok. Walaupun dia 'garang', tapi atok tetap manjakan anak cucu dia. Nak apa, minta saja, pasti dia tunaikan. Kaki tua yang sering bengkak, tetap diteruskan mengayuh basikal ke Pekan Semenyih semata mencari apa yang kami mahu. Asal anak cucu gembira dan tetap di depan mata. Ya, hingga ke saat ini, anak cucu atok rindukan atok. Semoga atok ditempatkan dikalangan insan-insan yang beramal soleh. Alfatihah untuk allahyarham Sulaiman Bin Deli.

0ffiallly engaged..♥‿♥

~aku bahagia~ ♥‿♥ aku gembira.. ♥‿♥ gadis manis yg manja ♥‿♥  dari kekasih kepada kekasih ~Norezuwan ♥♥ Yusmalaily~