Web Analytics

Nuffnang

Wednesday, July 9, 2014

Panik!


Jam menunjukkan pukul 5.00 petang. Bergegas untuk pulang. Nak ambil cik putri di rumah pengasuh dan memasak untuk berbuka nanti. Masuk kereta, hidupkan enjin. Krik..krik..krik.. tiada sebarang bunyi. Ahhh!!! Sudah.. bateri 'kong'.

Aku call kakngah suruh ambil di office. Kakngah sampai, try jumper dengan Viva dia. Ohh... syukur..enjin kereta mahu hidup. Terus tolak D dan menghala pulang. Sampai di Jalan Bukit Kajang, jalan jem. Terus enjin mati. Erghhh... tangan menggeletar. Cuba hidupkan enjin. Krik..krik..krik.. Panik seketika. Apa nak buat ni? Bertalu-talu kereta di belakang membunyikan horn.

Tiba-tiba teringat tip dan panduan serta nasihat dari blog ondscene.my .

Hidupkan lampu Hazard. Terus keluar dari kereta dan buka bonet. Keluarkan penanda segitiga kecemasan.

Dengan muka selamba aku berjalan beberapa meter ke belakang kereta dan letakkan di sana. Aku harap pemandu/penunggang kenderaan dapat melihat tanda kecemasan tersebut. Terus aku call kakngah maklumkan aku perlukan bantuan. lagi

Aku cuba meminta pertolongan beberapa penunggang motorsikal. Tetapi tiada siapa yang sudi membantu ibu muda ini.. Haishh... Tengah kering di bawah matahari dan cuaca berjerebu, ada sebuah motosikal berhenti di sebelah aku. Terkejut. En suami sampai. Dia dari tempat kerja di Shah Alam menghala pulang ke rumah. Lega!!

Dia terus minta aku masuk ke dalam kereta dan dia tolak kereta ke 'tepi sedikit'. Sekurang-kurangnya ada ruang untuk kenderaan lain melepasi kereta aku.

Dia minta aku tunggu sementara dia pulang ke rumah mak. Pinjam bateri kereta Myvi. Sewaktu en suami tiba, kebetulan kakngah dan angah sampai. Mereta bantu untuk tukar bateri sementara. Selesai, enjin kereta dapat dihidupkan. Syukur!!

Balik rumah lagi beberapa minit azan maghrib untuk berbuka. Sempat ke bazaar ramadhan untuk membeli sedikit juadah memandangkan aku tak sempat nak masak. Kami berbuka saja di rumah mak.

Malamnya aku terus demam.. Hahaha.. demam terkejut.. demam keletihan dan demam kesedihan. Esoknya dapat MC!!


Pengalaman seumur hidup. Merasa jadi model tengah bahang panas.

No comments:

Post a Comment