Skip to main content

Jumaat yang penuh kejutan

Hari ini hari Jumaat. Kol 12.30 aku keluar opis nak balik mkn tghari kt umah.. Sampai tempat parking aku tgk ade anjing besar dok beradu kat bawah kereta. Adehh!! Nape laa die bersantai kat bawah kereta aku plak ni!! Banyak2 kereta kat situ, kereta aku jugak terpilih menang cabutan bertuah jadi katil bertar untuk anjing tu.. Hishh!! Aku bukan takut kat anjing tu..cume segan aje.

. Dalam pada berpeluh kat terik mentari ade satu uncle India ni tegur aku. "Kenapa?? Apa pasal??" Aku terus muncung ke bawah kereta. Sambil buat muka sedeh aku ckp "Ade anjing laa uncle..". "Ooo.. tada apa, nanti saya kasi halau itu anjing", jawab uncle tu sambil sengeh-sengeh.. Aku buat muka innocent je. ngee ^__^. Lepas anjing tu blah aku terus melompat ke dalam kereta. Vroom..vroom terus memecut laju meninggalkan anjing yang terpinga-pinga.. mamai dari bangun tido saja lagaknya...

Sampai kat selekoh Jalan Reko nk ke Highway Semenyih semula aku tgk kereta kat depan semua mengelakkan sesuatu. Sampai giliran aku, aku terus tarik stereng untuk mengelak jugak. Apa taknye, tgh tiba di selekoh, semua kereta nak melaju ade pulak sebuah teksi mengundur ke belakang. Ape sengal nye laa teksi tu. Kalau tak ada sesiapa yang perasan masa nk melipat kat selekoh tu mesti ade yg dah berdentum.. Memang bengong!!

Bila nk susur ke kiri turun ke Jalan Bukit aku tgk ade seorang anggota polis menyorok sebalik jambatan/tiang papan tanda. Dalam kepala hotak aku, " Apahal main cak-cak tgh ari buta ni!!". Skali lepas membelok ke kiri ade 3 orang polis trafik menunggu kat bawah. Cehh!! (Kereta di depan aku, kereta aku dan kereta di belakang aku semuanya berwarna hitam) jadi mungkin antara dua kereta yang tak pakai seat belt (aku sentiasa pakai ye!!) polis yang main cak-cak dh walkie talkie polis yang di bawah bahawasanya ada sebuah kereta hitam yang tak pakai seat belt. Memandangkan semuanya tengah laju turun bukit (tak perasan ada polis di sebelah gerai aunty india jual bunga) jadi polis tu main tahan saja. Aku yang cuba mengelak (tiba-tiba polis tuberlari-lari anak ke tengah jalan untuk menahan, aku yang takut terlanggar polis tu terus mengelak. Ade sebuah lori datang dari arah hadapan mengelak aku yang tiba-tiba ubah haluan demi kerana terkejut dek kelakuan anggota polis yang tidak disangka-sangka itu. Kuss semangat!!

Nak di maki bukan dia dengar pun jadi aku teruskan pemanduan sambil cuba bersabar. Dalam hati je laa dapat sumpah seranah die. Ingat dah berakhir aksi-aksi ngeri. Rupa-rupanya tidak ye kawan-kawan sekalian. 

Sampai depan sekolah, budak-budak melintas dengan berjalan itik lemah gemalainya, dengan buat muka tak bersalah tiba-tiba melintas mcm ko melintas dekat jalan yang tak ada kenderaan langsung. Dah laa orang bagi lintas (dah cukup baik aku bg ko lintas tau tak!!) cuba laa jalan cepat sikit. Ni tidak, ko nk melintas tu sampai kereta belakang dah jem 2-3 buah kereta. 

Haih..kenapalah hari ni aku diuji dengan sedemikian keadaan..semua kes wat aku terkejut aje.. jantung aku ni dah tak mampu nak tanggung detakan jantung yang lebih laju dari biasa...


*Entry membebel yang tak berkesudahan...*


Comments

Popular posts from this blog

Dalam Kenangan | Dr. Rasmani Md Zin

Sabtu 6/6/2020 jam 430 petang, dapat whatsapp dari group family. Paklang pengsan di klinik. Dalam hati aku mesti paklang letih bertugas. Kurang rehat barangkali.  Aku cuba call Nabiha. Panggilan tak berjawab. Aku call pula Arif. Arif jawab panggilan sambil tersedu. Lain macam ni. Dia cakap tunggu doktor cek. Paklang masih  belum sedarkan diri lagi. Allah.. aku dah tak sedap hati. Aku pesan apa-apa nanti update dalam group family Semenyih. Nabiha return call semula. "Kakly..." dia menangis kuat.. Aku sabarkan dia. Pulse paklang dah tak ada. Tunggu official dari doktor". Aku diam. Tak mungkin. Aku berharap doktor akan cuba yang terbaik untuk sedarkan paklang.  Aku call mak . "Mak, paklang pengsan kat klinik. Dah dibawa ke HUKM". Aku cuba ringkaskan info.  Mak dah tak tentu arah. Allah..allah dengar mak mengucap. Aku cakap tunggu berita dari Arif, Mak kata ok. Mak tunggu. Jam 500 petang, Arif update di group family Semenyih. "Assalam, dukacita dimaklu

Tiada Lagi

08.12.2014 - 08.05.2015 Genap 5 bulan pemergian atok yang disayangi. Hingga kini, aku masih terasa kehilangan atok. Di sudut katil, masih tercari-cari bayang atok berbaring menanti anak cucu pulang balik ke kampung. Masih terngiang-ngiang dia riuh memanggil anak cucu. Sedari kecil kami anak cucu dibesarkan dengan kasih sayang atok. Walaupun dia 'garang', tapi atok tetap manjakan anak cucu dia. Nak apa, minta saja, pasti dia tunaikan. Kaki tua yang sering bengkak, tetap diteruskan mengayuh basikal ke Pekan Semenyih semata mencari apa yang kami mahu. Asal anak cucu gembira dan tetap di depan mata. Ya, hingga ke saat ini, anak cucu atok rindukan atok. Semoga atok ditempatkan dikalangan insan-insan yang beramal soleh. Alfatihah untuk allahyarham Sulaiman Bin Deli.

0ffiallly engaged..♥‿♥

~aku bahagia~ ♥‿♥ aku gembira.. ♥‿♥ gadis manis yg manja ♥‿♥  dari kekasih kepada kekasih ~Norezuwan ♥♥ Yusmalaily~