Skip to main content

Pertama Kali


Suami beriya-iya ajak pulang ke kampung dan paling tak sabar pulang berhari raya ke kampung nanti. Excited sebab orang baru ada kampung kan.. Untuk pertama kalinya aku balik ke kampung bersama keluarga mertua. Tapi diiringi jenazah arwah kakak sepupu encik suami. 

Jam 3.00 pagi (Isnin) aku dan encik suami dikejutkan dengan satu panggilan daripada mak mertua. Perkhabaran sedih dan menyentap jiwa. Kakak sepupu encik suami, kak Rozita telah kembali ke rahmatullah. Encik suami terkedu. Aku tahu dia menahan air mata. Aku rasakan ombak dadanya beralun keras. Aku juga sayu bila mengenangkan kami tak sempat menziarahi arwah ketika hayatnya. 

Arwah disahkan meninggal dunia kerana Kanser Pankreas. (Dicatatkan dalam sijil kematian.) Kami bergegas bersiap dan terus ke rumah arwah di Pantai Dalam. Ketika kami tiba  ayah dan  mak mertua serta adik-adik iparku aku sudah tiba lebih awal. Kak Mis terataitasikmadu  juga. Kedengaran bacaan Yaassin daripada adik beradik arwah dan jiran tetangga. Aku terus mengambil tempat di sudut dan teruskan bacaan yaasin. 

Sesekali air mata mengalir. Biarpun baru mengenali arwah (semasa majlis perkahwinan 3 bulan yang lepas) aku dapat merasakan kemesraan arwah dengan sesiapa sahaja. Ya, semua orang pasti mengiyakan apa yang aku rasakan ini. 

Azan Subuh berkumandang. Masih menunggu hari siang untuk menguruskan jenazah.Mak mertua mengajak aku pulang dulu untuk bersiap-siap pulang ke kampung (jenazah akan di kebumikan di Sabak Bernam). Selepas solat Subuh, aku dan suami balik ke Sentul. Mengambil beberapa helai baju untuk persalinan.

Hujan lebat mencurah-curah pagi Isnin membuatkan semua orang sayu. Masing-masing dalam keadaan kesedihan. Aku dan encik suami terlena di sofa sementara menunggu jenazah dari Pantai Dalam dan kami akan bersama-sama bertolak ke Sabak Bernam.

Jam 11.00 pagi kami bergerak dari Sentul ke Sabak Bernam. Perjalanan mengambil masa 2 jam lebih. Biarpun mata mengantuk, aku harus menemani encik suami berborak kerana aku melihat dia kelihatan letih dan tidak cukup tidur.

Kami tiba beberapa minit sebelum azan Zohor, dan tak berapa lama kemudian van jenazah dari Pantai Dalam tiba. Sanak saudara serta beberapa jiran-jiran di kampung tak dapat menahan kesedihan sewaktu Jenazah diturunkan untuk dibawa ke atas rumah. Esakan tangis daripada saudara mara begitu meruntun jiwa.

Selepas solat jenazah, kami bergerak ke Tanah Perkuburan. Suasana redup dan angin sepoi-sepoi mengiringi pengebunian arwah kak Rozita. Aku lihat suami arwah begitu sayu tatkala jenazah diturunkan ke liang lahad. Anak arwah, Aina begitu polos wajahnya. Mungkin anak berumur enam tahun itu belum mengerti apa-apa. Beberapa saudara mara memeluk suami arwah. Memberi kata-kata semangat mungkin.

Talkin dibacakan dan selepas itu kami bersurai. Tinggallah segala kenangan mengusik jiwa antara arwah kak Rozita dan semuanya.. Doa kami semua, semoga kak rozi tenang di sana.. InsyaAllah, kami akan menziarahi pusara kak Rozi di lain masa..


Selepas siap membersihkan diri semua orang tertidur dalam kesedihan. Tak dapat digambarkan orang yang kita sayangi pergi mengadap Illahi tanpa sesiapa jangka. Tanpa sesiapa menduga. Perginya arwah meninggal seribu satu cerita yang tak dapat kita lupakan. Lebih-lebih bagi aku yang baru sahaja mengenali arwah.

Selesai solat Maghrib dan makan malam, aku dan encik suami meminta diri untuk pulang awal ke Kajang. Kami tak dapat sama-sama menyertai majlis tahlil malam itu kerana perjalanan pulang ke Kajang dengan keadaan kami yang keletihan tak memungkinkan kami untuk berlama-lama di sana.


Kami akan pulang lagi ke kampung pada hari raya nanti. Ya, aku akan pulang lagi ke kampung yang indah permai dengan sawah padi menghijau atau mungkin sudah masa musim menuai..


*masih terbayang-bayang senyuman dan suara lembut kak Rozita menyapa 
"Pengantin Baru.. kita dah jadi saudara.."*




Comments

  1. sekejap je masa berlalu, dah seminggu.

    ReplyDelete
  2. @misza sampai skrg terasa2 kak rozi ada kan kak mis.. bile bkk fb kak rozi along mesti sedeh...

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular posts from this blog

Dalam Kenangan | Dr. Rasmani Md Zin

Sabtu 6/6/2020 jam 430 petang, dapat whatsapp dari group family. Paklang pengsan di klinik. Dalam hati aku mesti paklang letih bertugas. Kurang rehat barangkali.  Aku cuba call Nabiha. Panggilan tak berjawab. Aku call pula Arif. Arif jawab panggilan sambil tersedu. Lain macam ni. Dia cakap tunggu doktor cek. Paklang masih  belum sedarkan diri lagi. Allah.. aku dah tak sedap hati. Aku pesan apa-apa nanti update dalam group family Semenyih. Nabiha return call semula. "Kakly..." dia menangis kuat.. Aku sabarkan dia. Pulse paklang dah tak ada. Tunggu official dari doktor". Aku diam. Tak mungkin. Aku berharap doktor akan cuba yang terbaik untuk sedarkan paklang.  Aku call mak . "Mak, paklang pengsan kat klinik. Dah dibawa ke HUKM". Aku cuba ringkaskan info.  Mak dah tak tentu arah. Allah..allah dengar mak mengucap. Aku cakap tunggu berita dari Arif, Mak kata ok. Mak tunggu. Jam 500 petang, Arif update di group family Semenyih. "Assalam, dukacita dimaklu

Tiada Lagi

08.12.2014 - 08.05.2015 Genap 5 bulan pemergian atok yang disayangi. Hingga kini, aku masih terasa kehilangan atok. Di sudut katil, masih tercari-cari bayang atok berbaring menanti anak cucu pulang balik ke kampung. Masih terngiang-ngiang dia riuh memanggil anak cucu. Sedari kecil kami anak cucu dibesarkan dengan kasih sayang atok. Walaupun dia 'garang', tapi atok tetap manjakan anak cucu dia. Nak apa, minta saja, pasti dia tunaikan. Kaki tua yang sering bengkak, tetap diteruskan mengayuh basikal ke Pekan Semenyih semata mencari apa yang kami mahu. Asal anak cucu gembira dan tetap di depan mata. Ya, hingga ke saat ini, anak cucu atok rindukan atok. Semoga atok ditempatkan dikalangan insan-insan yang beramal soleh. Alfatihah untuk allahyarham Sulaiman Bin Deli.

0ffiallly engaged..♥‿♥

~aku bahagia~ ♥‿♥ aku gembira.. ♥‿♥ gadis manis yg manja ♥‿♥  dari kekasih kepada kekasih ~Norezuwan ♥♥ Yusmalaily~