Skip to main content

Perasaan Tanpa Kata


En suami bekerja shift malam. Waktu dia balik pagi td aku masih lagi dalam balutan selimut. Rasa tak sedap badan. Bila en suami kejut aku terus bersiap nak ke ofis. En suami nak bawa ke klinik. Tapi aku menolak sebab Jumaat nanti nak monteng lagi. Haih... Gagahkan juga ke ofis dengan perut yang senak. 

Waktu bersarapan, en suami bercerita waktu dia mahu pulang ke rumah sebaik pulang daripada tempat kerja. Sewaktu tiba di bulatan (Shah Alam seksyen berapa aku tak ingat) ada dua buah motor di hadapannya. Tiba-tiba sebuah moto di hadapan sekali (beri signal ke kiri tetapi terus memintas jalan untuk ke kanan hingga menyebabkan moto di hadapan en suami jatuh tersembam ke atas jalan (batu bata). 

Pakcik tua tersebut tak mampu bangun kerana dihempap oleh motosikalnya. En suami sempat membrek motosikalnya daropada melanggar pakcik tua tersebut. En suami terus mengangkat tangan memberi isyarat supaya kenderaan di belakang tidak melanggar mereka berdua. 

Sebuah lagi motosikal tiba untuk memberi bantuan.  Rupa-rupanya rakan sekerja kepada pakcik tua itu. En suami menawarkan untuk membawa ke klinik, tp rakan kepada pakcik tua menolak dan berkata dia akan membawa pakcik tua tersebut ke klinik di tempat kerja mereka. 

Selepas berpuas hati dengan keadaan pakcik tua itu (luka di kaki tangan dan dagu) En suami meneruskan perjalanan ke rumah dengan perasaan kesal. Dia bercerita dia melihat moto yang memintas pakcik tua tersebut berhenti di tepi jalan dan terus memecut laju meninggalkan pakcik tua tersebut di hempap oleh motosikal. Dimanakah persaan belas dan rasa bersalah pemuda yang memintas itu?? 

Jika berlaku kepada ahli keluarganya, tidakkah dia merasa sedih?? Mereka sama-sama menunggang motosikal dan sama-sama menggunakan jalan raya, bersikap adil saksama dan tolong menolonglah sesama penunggang. Jangan mementingkan diri sendiri hingga membahayakan pengguna jalan raya yang lain.

*Itu yang aku risaukan keselamatan en suami sewaktu dia pergi & pulang daripada kerja. 
Semoga Allah melindungi suamiku..*





Comments

Popular posts from this blog

Dalam Kenangan | Dr. Rasmani Md Zin

Sabtu 6/6/2020 jam 430 petang, dapat whatsapp dari group family. Paklang pengsan di klinik. Dalam hati aku mesti paklang letih bertugas. Kurang rehat barangkali.  Aku cuba call Nabiha. Panggilan tak berjawab. Aku call pula Arif. Arif jawab panggilan sambil tersedu. Lain macam ni. Dia cakap tunggu doktor cek. Paklang masih  belum sedarkan diri lagi. Allah.. aku dah tak sedap hati. Aku pesan apa-apa nanti update dalam group family Semenyih. Nabiha return call semula. "Kakly..." dia menangis kuat.. Aku sabarkan dia. Pulse paklang dah tak ada. Tunggu official dari doktor". Aku diam. Tak mungkin. Aku berharap doktor akan cuba yang terbaik untuk sedarkan paklang.  Aku call mak . "Mak, paklang pengsan kat klinik. Dah dibawa ke HUKM". Aku cuba ringkaskan info.  Mak dah tak tentu arah. Allah..allah dengar mak mengucap. Aku cakap tunggu berita dari Arif, Mak kata ok. Mak tunggu. Jam 500 petang, Arif update di group family Semenyih. "Assalam, dukacita dimaklu

Tiada Lagi

08.12.2014 - 08.05.2015 Genap 5 bulan pemergian atok yang disayangi. Hingga kini, aku masih terasa kehilangan atok. Di sudut katil, masih tercari-cari bayang atok berbaring menanti anak cucu pulang balik ke kampung. Masih terngiang-ngiang dia riuh memanggil anak cucu. Sedari kecil kami anak cucu dibesarkan dengan kasih sayang atok. Walaupun dia 'garang', tapi atok tetap manjakan anak cucu dia. Nak apa, minta saja, pasti dia tunaikan. Kaki tua yang sering bengkak, tetap diteruskan mengayuh basikal ke Pekan Semenyih semata mencari apa yang kami mahu. Asal anak cucu gembira dan tetap di depan mata. Ya, hingga ke saat ini, anak cucu atok rindukan atok. Semoga atok ditempatkan dikalangan insan-insan yang beramal soleh. Alfatihah untuk allahyarham Sulaiman Bin Deli.

0ffiallly engaged..♥‿♥

~aku bahagia~ ♥‿♥ aku gembira.. ♥‿♥ gadis manis yg manja ♥‿♥  dari kekasih kepada kekasih ~Norezuwan ♥♥ Yusmalaily~